--!>
Albert Einstein Mirt rtad nekem, hogy „Isten meg kell hogy
bntesse az angolokat"? Egyikkkel sincs kzeli kapcsolatom. n csak mly
sajnlattal ltom, hogy Isten olyan sokat megbntet gyermekei kzl szmos
butasgukrt, amelyekrt csak Maga tehet felelss; vlemnyem szerint csak
nemltezse lehet mentsg szmra.
Svjci kollgjhoz, Edgar Meyerhez rt levelbl (1915. janur 2.),
Robert Schulmann hozzjrulsval. CPAE, 8. ktet
Albert Einstein A termszet minden igaz kutatja
vallsos tiszteletet rez, mert nem tudja elkpzelni, hogy az els, aki
kigondolta a rendkvl trkeny szlakat, amelyek szlelshez ktdnek.
Moszkowski: Conversations with Einstein, 46. o.
Albert Einstein Mivel bels lmnyeink rzkelssel
szerzett benyomsaink reprodukciibl s kombinciibl llnak, a llek fogalma
test nlkl szmomra resnek s rtelmetlennek tnik.
Egy bcsi hlgyhz rt levelbl (1921. februr 5.); Einstein Archvum
43-847; Dukas and Hoffmann: Albert Einstein, the Human Side, 66.
o.
Albert Einstein Nem tudok elkpzelni egy szemlyes
Istent, aki kzvetlenl befolysoln az egynek cselekedeteit... Vallsossgom a
vgtelenl felsbbrend szellem alzatos csodlata. E szellem a kis dolgokban
nyilvnul meg, hogy megrthessk valsgt.
Egy coloradi bankrhoz rta (1927 augusztusa); Einstein Archvum 48-380;
Dukas and Hoffmann: Albert Einstein, the Human Side, 66.o.
Albert Einstein n Spinoza Istenben hiszek, aki
minden ltez harmniban megnyilvnul, s nem abban az Istenben, aki az emberek
cselekedeteivel s vgzetvel trdik.
Tvirat egy zsid jsghoz (1929); Einstein Archvum
33-272
Albert Einstein Az ember, aki alaposan meggyzdtt
az oksg trvnynek egyetemes mkdsrl, egy pillanatra sem tudja elfogadni
egy ltez gondolatt, aki beleavatkozik az esemnyek folyamba. Szmra nincs
rtelme a flelem vallsnak, s ugyanilyen kicsi a trsadalmi s erklcsi
vallsnak. Egy Isten, aki jutalmaz s bntet, elkpzelhetetlen szmra annl az
egyszer oknl fogva, mivel az emberi cselekedeteket kls s bels szksgletek
hatrozzk meg, gy Isten szemben az ember nem tehet felelss jobban, mint
amennyire egy lettelen trgy felels azokrt a mozgsokrt, amelyeket vgez...
Egy ember erklcsi magatartsa rokonszenven, neveltetsen s szocilis
kapcsolatokon s szksgszersgeken kell hogy alapuljon; semmi vallsos alap
nem szksges.
New York Times Magazine „Religion and Science\", 1-4. o. (1930. november
9.); Berliner Tageblatt (1930. november 11.)
Albert Einstein Nem tudok elkpzelni egy olyan
Istent, aki jutalmazza s bnteti teremtmnyeit, vagy olyan akarata van,
amilyent mi tapasztalunk magunkban. Nem tudok s nem is akarok elfogadni egy
szemlyt, aki tlli fizikai hallt; vagy hagyni, hogy a flelemtl, vagy
abszurd egoizmustl gyenge lelkek ddelgessenek ilyen gondolatokat.
Forum and Century 84, „What I Believe\" 193-194. o. (1930); Ideas and
Opinions, 8-11. o.
Albert Einstein Cselekedeteinket arra a mindig jelen
lv tudatossgra kell alapoznunk, hogy az emberek gondolkodsukban,
rzelmeikben s cselekedeteikben nem szabadok, de csak annyira ktttek
indtkaik ltal, mint a csillagok mozgsukban.
Nyilatkozat a Spinoza Society of America rszre. (1932. szeptember 22.)
Einstein Archvum 33-291
Albert Einstein Nem tudok egy olyan Istent
elkpzelni, aki teremtmnyeit jutalmazza s bnteti, akinek szndkai rlunk,
emberekrl mintztattak - olyan Istent, aki az emberi gyarlsgot tkrzi.
Szmomra elegend azt a csodt szemllni, ahogy a tudatos let az
rkkvalsgban llandsul, elg elgondolkodni az univerzum csodlatos
felptsn, amit csak homlyosan tudunk felfogni, s alzattal prbljuk egy
elenysz rszt megrteni a termszetben megmutatkoz rtelemnek.
A „My Credo\" c. rsbl, az Emberi Jogok Nmet Ligja szmra (1932);
Leach: Living Philosophies, 3. o.
Albert Einstein A szervezett valls az elz (I.)
hbor sorn elvesztett tekintlybl visszaszerezhet valamennyit, ha arra
szenteli magt, hogy kveti energijt s jakaratt a nvekv szkltkrsg
ellen mozgstja.
New York Times (1934. prilis 30.); Pais: Einstein Lived Here, 205.
o
Albert Einstein Nehezen tallsz olyan komoly
gondolkods elmt, akinek ne lenne egyni vallsos vilgkpe. De ez a
vallsossg klnbzik a naiv embertl. Az utbbiak Isten gondoskodsbl
hasznot vrnak, flnek haragjtl; egy olyan rzs szublimlsa ez, ami hasonlt
az apa s gyerek kztti kapcsolathoz.
„The Religious Spirit of Science\" (A tudomny vallsos szelleme) c.
rsbl. Mein Weltbild (1934); Ideas and Opinions, 40. o.
Albert Einstein A kutatt az egyetemes rvels rzse
tartja hatalmban. Vallsos rzlete a termszeti trvnyek harmnijnak
elbvl csodlatban lt formt, ami egy olyan felsbbrend intelligencit
tkrz, melyhez kpest az emberisg mdszeres gondolkodsa s tettei teljesen
jelentktelenek. Ez ktsgtelenl hasonlt ahhoz, ami minden rban a vallsos
lngelmket hatalmban tartotta.
„The Religious Spirit of Science\" (A tudomny vallsos szelleme) c.
rsbl. Mein Weltbild (1934); Ideas and Opinions, 40. o.
Albert Einstein A vallsos ember szinte abban az
rtelemben, hogy nem ktelkedik az olyan emberfeletti trgyak s clok ltben
s jelentsgben, amelyek nem feltteleznek sszer alapokat, de nem is
alkalmasak r.
Nature 146(1940), 605. o.
Albert Einstein A valls s a tudomny kztti
ellenttek jelenlegi legfbb forrsa az emberarc Istenrl alkotott felfogsbl
ered.
A „Science and Religion\" (Tudomny s valls) c.
kzlemnybl
Albert Einstein Az erklcsi jrt folytatott
kzdelemben az egyhzi tanoknak fel kell adniuk az emberarc Isten-kpet. Ez azt
is jelenti, hogy fel kell adniuk a remny s flelem ilyetn eredeztetst, ami
a mltban risi hatalmat adott a papok kezbe.
A „Science and Religion\" (Tudomny s valls) c.
kzlemnybl
Te
rendelkezel azokkal az ismeretekkel, hogy elkezdheted most, s ne felejtsd el,
MOST! Az er, a siker ott marad azokban a dolgokban, amiket nem
csinltunk meg, azokban a bartsgokban, amiket sosem ktttnk, azokban a
szerelmekben, amelyeket elmulasztottunk, azokban az tletekben, amiket sosem
aknztunk ki, amelyek megvalstsra semmit sem tettnk. Ha csinltuk volna
ezeket a dolgokat, lenne hatalmunk, ernk. Cselekvs! Cselekvs!
Cselekvs! Meg kell tennem, ezrt meg is tudom tenni!
Kozmikus trvny, emlkszel? A hasonszrek vonzzk egymst. Te
csak legyl, aki vagy, csendes, egyenes, vilgosfej. A dolog nmkd: ha azt
adjuk, amik vagyunk, ha minden percben megkrdjk magunktl, valban azt
akarjuk-e tenni, amit tenni kszlnk, s csak akkor tesszk, ha a vlaszunk
igen, akkor automatikusan el fognak kerlni bennnket azok, akiknek nincs mit
tanulniuk az olyanoktl, amilyenek mi vagyunk, s vonzani fogjuk azokat, akiknek
van, s akiktl neknk is van tanulnivalnk. (Richard Bach:
Illzik)
Senki sem figyelmezteti a fiatalokat, hogy kvessk dm pldjt.
addig vrt, mg Isten meg nem ltta mire van szksge. Utna elaltatta dmot,
elksztette trst, s odavitte hozz. Neknk is jobb lenne gy aludni Isten
akaratban. Csak ilyen mdon tudjuk elfogadni azt, akit vezet hozznk az
ltala alkalmasnak tartott idben, ha az a terve, hogy lettrsat adjon neknk.
Sajnos ehelyett grcssen keressk lettrsunkat, mint moh vrebek mindent s
mindenkit mrlegre tesznk, akit csak megltunk. A problma gy betlti egsz
gondolkodsunkat, hogy mr nem is tudunk msrl beszlni, ha egyms kztt
vagyunk. Igaz, egy fi nem trlheti ki tudatbl a nket, de gy kellene
gondonia rjuk, ahogy Isten akarja: mint testvrre, s nem mint
edztrsra. (Jim Elliot) (Forrs:Elisabeth Elliot: Gyztesen a gyngykapun
t)
Csak egyszer lek ezen a vilgon. Most kell teht megtennem minden
jt, amit brkinek megtehetek; most kell segtenem msokon, ahol segthetek. Nem
akadlyozhat semmi, nem szabad elhanyagolnom, mert csak egyszer lek ezen a
vilgon. (Dale Carnegie: Sikerkalauz)
Nem az a fontos, hogy meglssuk, ami a tvol kdbe vsz, hanem
hogy megcselekedjk, ami most elttnk ll. (Dale Carnegie:
Sikerkalauz)
A mai nap az a holnap, amin tegnap aggdtl. (Dale Carnegie:
Sikerkalauz II.)
Mindenki kpes a terht cipelni, akrmilyen nehz is, estig - rta
Robert Louis Stevenson. - Mindenki el tudja vgezni a munkjt, akrmilyen nehz
is, egy nap. Mindenki kpes kedvesen, trelmesen, szereten, tisztn lni, mg a
nap le nem megy. s az let csak ennyibl ll. (Dale Carnegie: Sikerkalauz
II.)
Vrd ezt a napot! Az let , az let lete
maga. Kurta idejben Lted minden igazsga s valsga benne: A
nvekeds rme, A tett dicssge, A szpsg ragyogsa, Hisz a tegnap
csak lom, A holnap csak ltoms, De ha jl led, a ma boldog lomm tesz
minden tegnapot, s minden holnapot remnyltomss. Vrd ht nagyon ezt a
napot! gy szl a hajnal
kszntse. (Klidsza)
Bkt nem hozhat neked semmi, csak nmagad. (Dale Carnegie:
Sikerkalauz II.)
Az ember rjn, hogy amint megvltoztatja gondolatait a dolgokrl
s ms emberekrl, a dolgok s ms emberek megvltoznak vele szemben... Az ember
nem azt vonzza, amit szeretne, hanem ami r hasonlt... Az istensg, amely
sorsunkat alaktja, mi vagyunk. Sajt magunk... Amit az ember elr, az
gondolatai egyenes kvetkezmnye... Csak akkor emelkedhetnk fel, gyzhetnk es
lehetnk sikeresek, ha gondolatainkat is felemeljk... (Dale Carnegie:
Sikerkalauz II.)
A Teremts Knyve szerint a Teremt az egsz vilg urv tette az
embert. Hatalmas ajndk. De n nem ilyen kirlyi eljogokra vgyom. Csak annyit
szeretnk, ha nmagam ura lehetnk - godolataim, flelmeim, tudatom s lelkem
ura. s csodlatos tudni azt, hogy hihetetlen mrtkben ura is lehetek
mindezeknek, amikor csak akarom, ha irnyitani tudom a cselekedeteimet - amelyek
reakciimat irnytjk. (Dale Carnegie: Sikerkalauz
II.)
Kt dologra kell trekednnk letnkben: elszr arra, hogy
megszerezzk, amit akarunk, msodszor arra, hogy lvezzk. Csak a legblcsebb
emberek rik el a msodikat. (Dale Carnegie: Sikerkalauz
II.)
- Nlatok - mondta a kis herceg - az emberek egyetlen kertben
tezer rzst nevelnek. Mgse talljk meg, amit keresnek. - Nem talljk meg
- mondtam. - Pedig egyetlen rzsban vagy egy korty vzben
megtallhatnk... - Minden bizonnyal - feleltem. - Csakhogy a szem vak -
tette hozz a kis herceg. - A szvnkkel kell keresni. (Antoine de
Saint-Exupery: A kis herceg)
- Isten veled - mondta a rka. - Tessk, itt a titkom. Nagyon
egyszer: jl csak a szvvel lt az ember. Ami igazn lnyeges, az a szemnek
lthatatlan. - Ami igazn lnyeges, az a szemnek lthatatlan - ismtelte a
kis herceg, hogy jl az emlkezetbe vsse. - Az az id, amit a rzsdra
vesztegettl: az teszi olyan fontoss a rzsdat. - Az az id, amit a
rzsmra vesztegettem... - ismtelte a kis herceg, hogy jl az emlkezetbe
vsse. - Az emberek elfelejtettk ezt az igazsgot - mondta a rka. - Neked
azonban nem szabad elfelejtened. Te egyszer s mindenkorra felels lettl azrt,
amit megszeldtettl. Felels vagy a rzsdrt... - Felels vagyok a
rzsmrt - ismtelte a kis herceg, hogy jl az emlkezetbe
vsse. (Antoine de Saint-Exupery: A kis
herceg)
"...szeretni nem annyit jelent, mint egyms szembe nzni, hanem azt
jelenti: egytt nzni ugyanabba az irnyba." (Antoine de Saint-Exupery: Az
ember fldje)
Aki szeret, az nincs tbb egyedl, mert az, akit szeret, mindig
jelen van. Aki szeret, az mr nem akar tbb a sajt lete kzpontja lenni.
Engedi, hogy letnek ms legyen a kzppontja, s ezt nyeresgnek s
boldogsgnak rzi. Feladja nmagt. Olyan lesz, mint egy nyitott kz, amely
kapni akar. Aki szeret, annak van btorsga ahhoz, hogy olyan legyen, mint
akinek szksge van valamire. (Walter Trobisch
levelezseibl)
Ktelessged minden letben egy van csupn: Lgy h
magadhoz.
Olyan
gond nincs, amely ne hozna kezben ajndkokat neked. A gondokat azrt
keresed, mert szksged van ajndkaikra.
Azrt
ltezem, hogy gy ljem az letemet, ahogyan nekem rmet okoz.
Amit
a herny a vilg vgnek tekint, azt a mester pillangnak
nevezi.
(Richard Bach: Illzik)
Az az ember, akit bennem szeretsz, termszetesen jobb nlam: n
nem olyan vagyok. De te szeress, s n majd igyekszem, hogy jobb legyek
nmagamnl. (Prisrin)
A
szavak soha nem jelentenek sokat, csak ha magad is megtapasztalod az
igazsgukat.
"...
az, hogy n ki vagyok, attl fgg, hogy te minek akarsz ltni
engem."
Jobb,
ha lted teljes erejt felhasznlva hibt kvetsz el, mit hogyha reszket
llekkel gondosan elkerld a hibkat.
A
hall nem szomor. A szomor az, hogy a legtbb ember egyltaln nem is
l.
(Dan Millmann: A bks harcos tja)
Tettre vltom az letrl val ltomsom. (Stephan Lermer:
Szeretet s flelem)
Termszetesen sok hibm van, ha benned kevs a szeretet. (C.
H. Spurgeon)
Ha megszeretlek, kopogtats nlkl bejhetsz hozzm, de gondold
jl meg, bntana, ha azutn sokig elkerlnl. (Jzsef
Attila:Kopogtats nlkl)
|